ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRERyzyko w obrocie energią
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


RYZYKO W ODCINKACH

"Ryzyko w obrocie energią" to dział edukacyjny prezentujący podstawową wiedzę związaną z wszelkimi aspektami ryzyka jakie może towarzyszyć obrotowi energią.
Redakcja merytoryczna: dr hab. inż. Ignacy Kaliszewski (Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk).

Ryzyko wolumenu IX - To jest żywy bizness!

W dzisiejszym, czterdziestym dziewiątym już odcinku przedstawimy rzeczywiste, praktyczne zastosowania umów meteo. Chociaż głównym polem zastosowania takich umów była i ciągłe pozostaje elektroenergetyka, jednak istnieją także spektakularne ich zastosowania w innych dziedzinach działalności gospodarczej. Poniżej przedstawiamy kilka z szerokiego wachlarza takich zastosowań.

Heating Oil Partners

Heating Oil Partners, dynamicznie rozwijająca się spółka partnerska z Connecticut, jest obecnie drugim co do wielkości dostawcą oleju opałowego dla gospodarstw domowych na północnym wschodzie USA. Obsługuje 140.000 klientów i dostarcza rocznie 170 mil. galonów oleju opałowego rocznie. W ramach zarządzania ryzykiem, w celu ustabilizowania przychodów, firma zdecydowała się zastosować techniki ubezpieczeniowe. Ubezpieczenie od niekorzystnych zjawisk atmosferycznych jest traktowane w firmie jako forma ubezpieczenia ciągłości działalności.

Firma zdecydowała się zastosować techniki ubezpieczeniowe ponieważ sprzedaż oleju opałowego jest silnie zależna od wartości indeksu HDD (ang. Heating Degree Days - por. odcinek 45) oraz od ceny ropy naftowej. Korelacja pomiędzy zużyciem oleju opałowego a wartością indeksu HDD wynosi 100%. Firma tradycyjnie ubezpieczała się od fluktuacji ceny ropy naftowej za pomocą umów terminowych i z tego powodu idea ubezpieczenia ryzyka wolumenu (ryzyka wystąpienia zimy cieplejszej niż średnia i związany z tym spadek sprzedaży) nie była dla firmy czymś całkowicie nowym.

Aby skonstruować ubezpieczenie firma musiała określić jaka część sprzedaży jest zależna od zmian pogody. Trzeba było także określić okresy, w których taka zależność występuje, przeprowadzić testy korelacyjne względem wartości indeksu HDD i CDD, oraz ustalić próg poniżej którego firma byłaby zdolna zamortyzować zmiany sprzedaży we własnym zakresie natomiast powyżej którego powinno zadziałać ubezpieczenie.

Firma Heating Oil Partners stosowała ubezpieczenie ryzyka wolumenu w okresie szczytu grzewczego przez trzy kolejne lata. W pierwszym roku wykupiono klasyczne ubezpieczenie, natomiast w dwu kolejnych latach użyto bezpośrednio umów terminowych. Średni koszt ubezpieczenia wyniósł 0,5 centa na ubezpieczony galon oleju. W okresie trzech lat firma otrzymała z tytułu ubezpieczenia płatności w wysokości 8,6 mil. US$ przy kosztach ubezpieczenia 2,4 mil. US$.

Madison

Spółka Madison dystrybuująca energię elektryczną wykorzystała umowy meteo w formie umowy barierowej oraz umowy barierowej dolnej na wypadek mniejszego niż planowane zapotrzebowania odbiorców na energię elektryczną. Pierwszą umowę zawarto w styczniu 1998 roku i od tej pory takie umowy zawierane są co roku. Według przedstawicieli firmy wysoko ceni sobie ona stabilność przychodów i jest gotowa za to płacić także w przyszłości, bowiem ryzyko straty jednego dolara jest dla firmy większe niż korzyść z zarobienia jednego dolara dodatkowo.

Seagram International

Firma ta specjalizuje się w przedsięwzięciach medialnych i produkcji napojów. Doświadczenia firmy z ubezpieczaniem działalności od niekorzystnych warunków pogodowych są następujące.

Przypadek filmu "Field of Dreams"

W założeniu zdjęcia do tego filmu miały być wykonywane na tle pola kukurydzy o wysokości w przybliżeniu 5 stóp. Firma wykupiła ubezpieczenie od wzrostu kosztów realizacji filmu, gdyby w zaplanowanym okresie zdjęciowym kukurydza nie osiągnęła założonej wysokości.

Przypadek soku pomarańczowego Tropicana

Sok Tropicana słynie z tego, ze jest produkowany wyłącznie z pomarańcz rosnących na Florydzie. Analityk badający wartość firmy postawił następujący problem: co stanie się z wartością firmy, jeżeli sady pomarańczowe na Florydzie padną ofiarą choroby. Odpowiedzią Seagram był zakup ubezpieczenia od takiej ewentualności.

Przypadek filmu "Jurasic Park"

Film ten był realizowany na Hawajach. Nadmierne opady deszczu w okresie zdjęciowym spowodowałyby dramatyczny wzrost kosztów realizacji. Seagram wykupiła ubezpieczenie w zakresie "ubezpieczenia ciągłości działalności gospodarczej przy zagrożeniu opadami deszczu".

Przypadek parku rozrywki

Seargam obawiała się, że wywołany przez prąd El Nino huragan może spowodować drastyczny spadek planowanych dochodów z działalności parku rozrywki w Kalifornii będącego własnością firmy. Zdecydowano się na zakup ubezpieczenia w odniesieniu do zjawisk atmosferycznych. Suma ubezpieczenia została ustalona na podstawie danych dotyczących frekwencji z ostatnich dziesięciu lat, wielkości planowanych nakładów na reklamę i promocję za okres ostatnich trzech lat, oraz zysk liczony na jednego zwiedzającego również w okresie ostatnich trzech lat.

/Ignacy Kaliszewski/

zobacz poprzednie odcinki




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE